Handledarkurs!

Kalmar Trafikskola

Yes, jag har varit på körskolan i fyra timmar nu och blivit helt fylld med info.
Som tur är så har man ju lite bekantskap med bilen sedan tidigare, så teorin var inte så svår.
Nu ska jag, mamma, pappa och karina fylla i massa handledaransökningar och körkortstillstånd
så jag får börja övningsköra.

Mamma och jag hade sjukt roligt. När "ledaren" stod och gick igenom på power pointen så plötsligt
poppade det upp en bild i en sekund, sedan bad hon oss att skriva ner vad vi sett på bilden.
(Det var liksom som ett test på hur vaken man var, eftersom olyckor kan hända på så kort tid.)

När alla skrivit ner vad de sett så frågade hon i tur och ordning alla vad de sett.
Alla hade sett två eller fyra barn, häckar, hus och någon parkerad bil.
Mamma och jag fick ett hysteriskt ryck och började liksom "ena ungen hade en leverfläck på kinden",
"inne i huset kokade de kaffe", "hunden hade skitit inne på mattan",
"det stod Andersson på brevlådan" (notera att jag hade druckit en halv bruk cola då och sockerkickade. Jag skrattade så att jag nästan grät.)

Sedan drog hon upp en bild från ett kvarter i stockholm typ och frågade om vad som var viktigast att ha koll på. På bilden var det en fyrvägskorsning med en bil framför, en buss efter korsningen och en annan buss på väg mot korsningen. Sedan var det ett övergångsställ fullt med folk också.
Och såklart var det viktigast att ha koll på bilen framför, svänger han eller inte? Folket på övergångsstället, var ska de? det kan komma folk bakom bussen, fler bilar kan dyka upp etc.
Pappa viskade till mig "Det går en tjej i burka på övergångsstället, hoppa ur bilen och spring! hon kan ha en bomb!" Haha, pappa då! (det hjälpte ju inte mig i mitt flummande)

Sedan kom vi in på det med dubbelkommandon, att lärarens körskolebil har extraspeglar, extra koppling, broms och gas. Hon frågade mig vad handledaren skulle göra om något gick snett och man körde i en vanlig bil.
"Eh, man drar väl i handbromsen..?" svarade jag. Och det kunde man ju göra, men det viktigaste var att ha bra kommunikation emellan personerna.
Pappa tyckte att man som handledare skulle hoppa ut i farten och rädda sig själv. Haha!

Efter det visade hon en bild på en påkörd hjort och frågade sedan vad man skulle göra om man körde på något vilt djur. Pappa svarade "hjort är hjort.." (gjort är gjort) Hahahaha!

Så man blev lite klokare på kursen angående ecodriving och angående proven och uppkörningar.
Pappa vill dock att jag ska ta BE kort också, alltså tungt släp. Det dåliga då är att man då måste göra en till teori OCH en till uppkörning. Vet inte om jag är så sugen på det alltså.. Vi får väl se hur det blir.
Jag fick visst heller inte köra lätt lastbil eller släp förrän jag var 17½ år, men innan jag hinner få mitt lämp är jag ju det, så det är ju lugnt.

Kram på er alla!


Kommentarer
Postat av: Liz

Tycker synd om de andra stackrna som var där xD

2010-08-27 @ 17:42:07
URL: http://lillagoajag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0